چگونه استعلام برند قبل از ثبت را در کوتاهترین زمان انجام دهیم؟

استعلام برند قبل از ثبت در ایران اگرچه ساده است اما تخصصی بوده و چندان ساده نیست، زیرا بسیاری از علائم تجاری که در زمان استعلام آزاد محسوب می شوند در مرحله ثبت اخطار خورده و رد می شوند.

چگونه استعلام برند قبل از ثبت را در کوتاهترین زمان انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین موارد قبل از انتخاب و ثبت برند این است که نامی را انتخاب کنیم که سابقه ثبت نداشته باشد تا به تایید نهایی برند خود اطمینان بیشتری داشته باشیم. موسسه حقوقی معتبر برای ثبت شرکت و ثبت برند باید توانایی لازم در ارائه نکات مهم حقوقی و ثبتی را داشته باشد.

بررسی استعلام نام‌ ها و علائم تجاری مختلف فرآیندی است که متقاضیان و شرکت‌ ها برای انتخاب نام تجاری محصولات یا خدمات خود استفاده می‌ کنند تا در هنگام معرفی و ارائه محصولات یا خدمات خود به اداره مالکیت صنعتی با مشکل مواجه نشوند و زمان کمتری را صرف کنند. در ادامه با موسسه حقوقی ثبت فردا همراه ما باشید.

استعلام برند قبل از ثبت

باید به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات بعدی در مسیر ثبت برند خود، ابتدا باید قبل از ثبت نام، استعلام بگیرید. به این ترتیب باید ببینید آیا آن برند یا چیزی مشابه آن در دسته بندی مورد نظر یعنی همان گروه کالا یا خدمات مورد نظر شما ثبت شده است یا خیر. استعلام برند قبل از ثبت در ایران اگرچه ساده است اما تخصصی بوده و چندان ساده نیست، زیرا بسیاری از علائم تجاری که در زمان استعلام آزاد محسوب می شوند در مرحله ثبت اخطار خورده و رد می شوند. موسسه حقوقی ثبت فردا با داشتن وکلای باسابقه در زمینه ثبت برند شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در صورت ثبت علامت تجاری در یک حوزه‌ی خاص (مثلاً غذا)، نه تنها افراد دیگر نمی توانند آن علامت تجاری را انتخاب کنند، بلکه امکان داشتن نام های مشابه از نظر شکل و محتوا نیز از بین می رود. به عنوان مثال اگر فردی برند «ماتیس» را در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی ثبت کند، فرد دیگری نمی تواند نام هایی مانند ماتیسا و ماهتیسا در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی را برای برند خود انتخاب کند.

اهمیت استعلام برند قبل از ثبت چیست و چه مزایایی دارد؟

به طور کلی باید گفت که آگاهی از برند های ثبت شده یکی از پیش نیازهایی است که قبل از ثبت برند باید آن را رعایت کنید. اگر چنین علائم تجاری قبلاً از طریق استعلام وجود داشته باشد، نباید آن ها را مجدداً برای شرکت یا تجارت خود ادعا کنید. زیرا درخواست شما پس از ارسال اظهارنامه در مراحل زمانی مورد بررسی کارشناسان اداره مالکیت معنوی قرار می گیرد و احتمال برگشت درخواست شما وجود دارد.

در استعلام برند تجاری به چه نکاتی توجه کنیم؟

به طور کلی قوانین انتخاب برند در ایران سختگیرانه است. یعنی قانون در این مورد به گونه ای نوشته و اعمال می شود که از علائم تجاری ثبت شده به خوبی محافظت می کند و امکان سوء استفاده عمدی و غیر عمدی توسط دیگران را از بین می برد. برای افراد غیرمجاز دشوار است که تشخیص دهند کدام نام می تواند برای یک برند در یک منطقه تجاری خاص ثبت شود.

استعلام دقیق علامت تجاری علاوه بر تخصص لازم در زمینه های ثبتی و حقوقی نیازمند تجربه کافی در این زمینه است. کارشناسان شرکتی که در زمینه ثبت علائم تجاری فعالیت می کنند، معمولاً با توجه به تجربیات فراوانی که دارند، توانایی ارزیابی دقیق امکان سنجی ثبت نام تجاری را دارند.

سازمان ثبت برند

ثبت برند بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران اجباری نیست و افراد باید با صلاحدید خود این کار را انجام دهند، اما باعث افزایش اعتبار شرکت بازرگانی می شود و مشتریان به شرکت های تجاری که برند خود را به ثبت رسانده اند اعتماد بیشتری خواهند کرد. شما باید وارد سایت سازمان ثبت برند یا سامانه مالکیت معنوی ثبت علائم تجاری شوید و در مراحل اول به صورت آنلاین علامت تجاری خود را ثبت کنید همچنین این سایت مرجع بوده و به اداره ثبت علائم تجاری معروف است. همان طور که گفته شد افراد برای ثبت برند باید از طریق سایت ثبت برند که به وب سایت مالکیت معنوی معروف است به آدرس https://iripo.ssaa.ir مراجعه کرده و مراحل زیر را طی کنند:

  • همه افراد ابتدا باید نامی را برای ثبت علامت تجاری خود انتخاب کنند که برای فعالیت تجاری مناسب و قابل ثبت باشد و قبلاً توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد.
  • مراجعه به سامانه اسناد رسمی (اموال تجاری).
  • در قسمت اظهارنامه الکترونیکی با کلیک بر روی کلمه موافقم، امکان ثبت روال اظهارنامه را خواهید داشت.
  • برای ثبت اظهارنامه خود در سامانه، نوع اظهارنامه و نوع مالک (حقوقی و حقیقی) را مشخص کرده و مراحل را طی کنید.
  • اطلاعات شخصی خود را به درستی و با دقت وارد کنید.
  • اگر وکیل دارید حتما در این مرحله اطلاعات او را به درستی وارد کنید.
  • نام محصول مورد نظر خود را مشخص کنید.

ثبت برند شخصی

برند شخصی در یک تعریف ساده عبارت است از اینکه چگونه افراد در دنیای بیرون ظاهر می شوند. تصویر عمومی خاص، قانع کننده و قوی از افراد که از طریق ویژگی ها یا تخصص های خاص در ذهن افراد ایجاد می شود و مردم آن ها را با این ویژگی ها یا تخصص می شناسند. به عبارت دیگر، ثبت برند شخصی فرآیند برند سازی افراد و تخصص آن ها مانند ثبت برند تجاری است.

فرآیندی که به عنوان یک دارایی متعلق به یک فرد خاص است و ممکن است شامل حوزه های دانش، ظاهر فیزیکی و ... باشد. بنابراین در برند سازی شخصی اغلب از نام یک فرد برای محصولات مختلف استفاده می شود و ماهیت آن شخص تعیین کننده آن ها خواهد بود. بنابراین، در برند سازی شخصی، موفقیت از خود شخص حاصل می شود، نه از چیز دیگری.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخصی

بسته به اینکه آیا تصمیم به ثبت نام تجاری یک شخص حقیقی دارید، یعنی برندی که متعلق به شخص حقیقی است، یا اینکه تصمیم به ثبت نام تجاری قانونی، یعنی برندی متعلق به شرکت ها، مؤسسات یا سازمان ها دارید، نیاز به مستنداتی برای آماده سازی بوده و چیزی متفاوت است که ما مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری یک شخص حقیقی را بررسی می کنیم.

  1. مدارک مثبت در مورد هویت متقاضی (کپی شناسنامه و کپی کارت ملی)
  2. کپی کارت بازرگانی (در صورت استفاده از حروف لاتین)
  3. کپی مجوز فعالیت (پروانه تاسیس کسب و کار، پروانه کار، پروانه ساختمانی، پروانه بازرگانی یا کارت بازرگانی یا هر گونه گواهی فعالیت صادر شده توسط نهادهای نظارتی و مدیریتی دولتی)
  4. نمونه ای از یک علامت تجاری در یک کادر 10x10
  • هزینه ثبت علامت تجاری یک شخص حقیقی

همانطور که گفتیم برند در دو نوع حقیقی و حقوقی ثبت می شود. هزینه واریزی بسته به حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی متفاوت است. بنابراین بسته به تعداد کلاس هایی که برای ثبت علامت تجاری خود انتخاب کرده اید و اینکه آیا تصمیم به ثبت علامت تجاری یک شخص حقیقی یا حقوقی دارید، قیمت ثبت علامت تجاری متفاوت خواهد بود.

نکات مهم در انتخاب نام برند شخصی

قبل از ثبت برند شخصی، باید یک نام مناسب برای برند خود انتخاب کنید. برای انتخاب نام تجاری به نکات زیر توجه کنید:

  1. در نام تجاری علاوه بر اینکه استفاده از نام خودتان ممنوع است، نمی توانید از نام مکان های جغرافیایی و افراد مشهور استفاده کنید.
  2. نام برند انتخابی نباید مشابه هیچ برند دیگری در همان حوزه فعالیت شما باشد.
  3. نام برند نباید مشابه هیچ برند شناخته شده ای در زمینه فعالیت های دیگر باشد.
  4. نام تجاری نباید مغایر با قوانین جمهوری اسلامی و قوانین عمومی باشد.
  5. استفاده از علائم و نشانه های مربوط به هلال احمر، صلیب سرخ، پرچم ایران و پرچم سایر کشورها در برند و لوگو ممنوع است.
  6. نام هایی که در لغت نامه دهخدا تعریف نشده اند را نمی توان به عنوان نام تجاری انتخاب کرد.

توجه داشته باشید که نام برند انتخابی با موضوع و حوزه کاری و فعالیت مرتبط باشد. محصولات شما باید با نام تجاری شناخته شوند و سال ها با آن برند کار خواهید کرد. بنابراین برندی را انتخاب کنید که شایسته فعالیت شما باشد.

آخرین کلام

ثبت علامت تجاری موضوع مهمی است که افراد باید قبل از اقدام از تکراری نشدن آن اطمینان حاصل کنند. برای ثبت علامت تجاری و استعلام بهتر است با مشاوران حرفه ای موسسه حقوقی وکیل فردا مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید. تمامی سوالاتی که در زمینه ثبت علامت تجاری و پرس و جو دارید را می توانید از مشاوران حرفه ای و متخصص از طریق شماره تماس 02152712 پرسیده و بدون نگرانی بهترین برند را برای خود ثبت نمایید.