دربارهٔ لایحهٔ مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع
درخصوص لایحهٔ مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع چند مورد نیازمند بررسی است؛ لازم به ذکر است که در کلیات حرفی نیست و لازم است اما نکاتی مطرح است.

شریف زمانی، فعال سیاسی و رسانهای نوشت: درخصوص لایحهٔ مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع چند مورد نیازمند بررسی است؛ لازم به ذکر است که در کلیات حرفی نیست و لازم است اما:
۱- تعریف "محتوای خلاف واقع" مبهم و مبتنی بر "عرف" است که تفسیرپذیری بالایی دارد.
۲- "تشویش اذهان عمومی" معیاری ذهنی است و امکان سوءاستفاده دارد.
۳- حذف فوری محتوا بدون حکم قضایی (ماده ۴) و با نظر کارگروه و یا سامانه ممکن است نقض حق دفاع و اصل برائت باشد.
۴- اجرای این قانون برای پلتفرمهای خارجی (مثل اینستاگرام، توئیتر) غیرعملی است.
۵- الزام سکوها به حذف محتوا در ۱۲ ساعت (ماده ۱۱) ممکن است منجر به حذف بیدلیل محتوا برای جلوگیری از جریمه شود.
۶- امکان سوءاستفاده از گزارشهای مردمی برای حذف محتوای منتقد وجود دارد.
۷- راستیآزمایی محتوا در زمان کوتاه نیازمند سیستمهای پیشرفته و پرهزینه است.
۸- نظارت بر حجم عظیم محتوا در فضای مجازی غیرممکن است.
۹- دستکاری در الگوریتمهای راستیآزمایی ممکن است باعث حذف محتوای بیخطر شود.
۱۰- عدم شفافیت در آییننامه اجرایی (ماده ۲۱) میتواند منجر به تفسیرهای سلیقهای شود.
مشابه این لایحه، قانون خدمات دیجیتال (DSA) در اروپا سال ۲۰۲۲ تصویب شد و از سال ۲۰۲۴ درحال انجام است، ماهم حتما به چنین مواردی نیازمند هستیم اما با شفافیت بیشتر و کارآمدتر از این لایحه.