روز داغ تابستانی و جلسهای داغتر/روایت خلاصه یک نشست چالشی
روایت یکی از حاضرین در جلسهٔ رئیس مجلس با دفتر تحکیم در دانشگاه علامه طباطبایی
به گزارش ملت بیدار آنلاین و به نقل از کانال اینروزها، از نمای کلی جلسه و ترکیب حاضرین میشد فهمید که نشستی گرم، صریح و چالشی در پیش است، ساعت ۱۴/۱۵ دقیقه بعدازظهر روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه بود که محمدباقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی پس از حضور و قرائت فاتحه بر سر مزار شهدای گمنام در دانشگاه علامه طباطبایی وارد سالن اجتماعات این دانشگاه شد، جلسه پرسشوپاسخ اعضای اتحادیه دانشجویان دفتر تحکیم وحدت (قدیمیترین تشکل دانشجویی).
پنج نفر از دانشجویان دختر و پسر دفتر تحکیم وحدت به نمایندگی از دانشجویان حاضر پشت تریبون و رودررو با ریاست قوه مقننه قرار گرفتند، همگی جوان، پرشور، انقلابی و دغدغهمند مثل همه حاضرین. با سخنان و سؤالاتی که از قبل مکتوب کرده بودند، سخنانی از جنس مطالبهگری صریح، هیجانی و با لحنی انتقادی و تند.
بیشتر سؤالات روی " غلامرضا" متمرکز بود و بیانیهاش و اینکه چرا مجلس دخالت کرده در تغییر معاون سیاسی وزیر کشور، همان حرفههایی که میشد حدس بزنی سرچشمهاش از برخی" در اندیشه خالصسازیها " و رسانههایشان پمپاژ میشود.
از حجاب و عفاف گفتند و اینکه چرا بهزعم آنها به "پستوی ۸۵" بردهاند همان عبارتی که از زبان برخی رسانهها و جریانهای "خاص" زده میشود.
از مشکلات اقتصادی و سرانجام اجرای برخی مصوبات مجلس انقلابی و از طرح شفافسازی آرا و از خواستههایی که بعضاً با اختیارات و وظایف مجلس و رئیس مجلس مناسبتی نداشت گفتند، از انتقاد به وزیری که از نظر آنها بیش از دغدغه سالی یک میلیون مسکن ساختن، در سودای لیست بستن است گفتند.
بعد از اتمام سؤالات ۵ نفر نماینده دانشجویان، آقای قالیباف در مقام پاسخگویی برآمد و بعد از مقدمهای کوتاه که از دوران سخت ولی پرافتخاری که از انقلاب گذشته، از جنگ و حوادث سال ۶۱ و غائله کردستان و از فتوحات رزمندگان اسلام بعد از عزل بنیصدر و از جریان مقاومت و از پیوستن ایران به باشگاههای هستهای دنیا و البته از مشکلات اقتصادی و خجالتکشیدن از مرغ کیلویی ۹۰ هزار تومان گفت، به سؤالات آنها پاسخهای صریح و شفافی داد.
حقیقت ماجرای کنار رفتن معاون سیاسی وزیر کشور را شفاف توضیح داد و اینکه برخلاف بیانیهها و برخی توییتها و القای جریانهای خاص، بخشنامه معاون وزیر کشور، خلاف قانون بوده و مصداق مانعتراشی در اعمال وظایف نمایندگی است و دخالت در انتخابات از ماجرای استیضاح وزیر کشور که ۱۴ محور بوده و تنها یک محور آن مربوط به بخشنامه معاون معزولش بوده گفت و از اینکه اگرچه باید بهعنوان رئیس مجلس مجری قانون و آییننامه داخلی مجلس و در دستور کار قراردادن استیضاح وزیر باشد، ولی به دلیل مصلحت ندانستن آن در این مقطع که انتخابات کلید خورده، برخلاف حرفهای کذبی که برخی مطرح میکنند تمام تلاشش قانعکردن موافقان استیضاح وزیر بوده و هست.
بهصراحت گفت که کجای قانون گفته نماینده بیش از ۱۰ ماه مانده به پایان کارش حق سرکشی به امورات اجرایی در حوزه انتخابیهاش ندارد و باید از استاندار اجازه بگیرد؟ از اینکه قائل به این نیست که مسئولان و خودش اختلافات و مباحث حاشیهای را به رسانهها بکشاند و از مسائل اصلی مردم غافل بمانند گفت.
از موضوع حجاب و عفاف، جلسات سران قوا دراینخصوص، جلسات و نشستهای متعددی که با دانشگاهیان، علما، متخصصین این حوزه و مطالعاتی که مرکز پژوهشهای مجلس در این لایحه انجام داده و چرایی هشتاد و پنجمی کردن آن برای دانشجویان توضیح داد.
از طرح شفافیت آرای نمایندگان و سرانجام آن گفت، از اینکه تنها طرحی است که بهعنوان اولین نفر آن را امضا کرده است، از تفاوتهای مجلس و ساختار و کارکرد آن با بخشهای دیگر گفت و اینکه وقتی احساس میکند کاری از مردم روی زمین است بنا بر حس رزمندگی و بسیجی بودنش از مسئولیت شانه خالی نمیکند گفت و به آمار ۸۲ درصدی اجراییشدن آنچه بهعنوان برنامه خود قبل از ورود به مجلس به مردم وعده داده بود اشاره کرد.
بهصراحت از دروغها و افتراهایی که در مورد آقای سلاح ورزی به او میبندند گفت و در حق آنهایی که با دروغ و جوسازی، ذهن جوانان انقلابی را گمراه میکنند از خداوند هدایتشان را خواست سعی کرد به همه سؤالات پاسخهای شفاف دهد حتی از پشت تریبون هم که بلند شد تا زمان سوارشدن به ماشین ایستاد، به احترام جوانان پرشور به سؤالات آنها جواب داد حتی سؤالاتی از جنس ندانمکاریهای مجریان بود.
اگر به برخی نکات تندوتیز و بعضاً خارج از انصاف دانشجویان که شاید بهخاطر اطلاعات ناکافی آنها از حقیقت بعضی موضوعات بود، نقد وارد است به آقای قالیباف هم این نقد وارد بود که اولاً چرا بعضی از این مسائل را قبلاً صریحتر شفاف نکردند، ثانیاً چرا در مقدمه صحبتهایشان منسجمتر و دقیقتر به موضوع جنبش دانشجویی و تبیین انقلابیگری از دیدگاه خودشان نپرداختند.
/انتهای پیام