رئیس مجلس: تصمیم وزیر کشور برای جابهجایی معاون سیاسی، پیش از مباحث پیشآمده درباره بخشنامه بود
رئیس مجلس در واکنش به حواشی ایجاد شده پس از تغییر معاون سیاسی وزیر کشور گفت: تصمیم وزیر کشور برای جابجایی معاون سیاسی، پیش از مباحث پیش آمده درباره بخشنامه به استانداران بود.
به گزارش ملت بیدار آنلاین، در ابتدای نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت که عصر پنجشنبه (۲۶ مرداد ۱۴۰۲) با شعار آرمانگرایی در حکمرانی، واقعنگری در حکومتداری و تحکیم مردمسالاری دینی در محل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) برگزار شد، تعدادی از اعضای دفتر تحکیم وحدت به بیان برخی دغدغهها و مطالبات خود به نمایندگی از قشر دانشجو و جامعه با محوریت مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پرداختند. دغدغهها و مطالباتی با محوریت مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله علت استیضاح وزیر کشور و عزل معاون سیاسی وی، شائبههایی در جریان برگزاری انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، علت عدم به نتیجه رسیدن طرح شفافیت، ابعاد مختلف لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و روند رسیدگی به آن در مجلس، قانونگذاری و اصلاح برخی از قوانین از جمله قانون انتخابات و نظارت بر اجرای قوانین. دکتر قالیباف نیز بعد از پایان صحبت نمایندگان این تشکل دانشجویی به تمام پرسشهای مطرح شده پاسخ داد.
جان نثاری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی(ره) بهعنوان نخستین نماینده اعضای دفتر تحکیم وحدت در این دیدار ضمن انتقاد از طرح استیضاح وزیر کشور بابت ابلاغ بخشنامهای درباره بیطرفی در انتخابات مجلس گفت: در نهایت اصرار نمایندگان نتیجه داد. در جایی که مجلس خود را همه کاره میداند قطعاً اصول قانونی آن را بر نمیتابد و بدون خجالت از مردم اقدام میکند.
وی در ادامه با بیان اینکه مجلس انقلابی که با شعار شفافیت روی کار آمد، به شبحی در این حوزه بسنده کرد که همان غش در معامله است و عنوان کرد: مجلس این بار برای نشان دادن حسن نیت خود اسامی نمایندگان مخالف بخشنامه وزارت کشور را منتشر کند تا بدانیم چه کسانی پای کار اهداف ضد نظام بودهاند و شفافیت واقعی همین است.
جان نثاری ادامه داد: کدام طرح، لایحه و مطالبه چنین با پشتکار پیش رفته است. آیا درست است که بابت بخشنامه، وزیر کشور را تا لبه استیضاح برده و حتی حادثه تروریستی نتوانست آنها را قانع کند که استیضاح را ۴۸ ساعت عقب بیاندازند. ای کاش یک بار این هم و غم را در پیگیری امور معیشتی و فرهنگی از کلیت مجلس میدیدیم.
این نماینده دانشجویی در ادامه با تأکید بر اینکه تلاش برای افزایش مشارکت انتخابات پیش رو دستور رهبری است که اگر برای آن کاری نمیکنید با این اقدامات به آن ضربه نزنید، عنوان کرد: به عقیده ما کلیه این مسائل به ساختار مجلس باز میگردد. ساختار انتخاباتی مجلس است که نماینده را تبدیل به مدیر منطقهای کرده و کسی را که باید در ابعاد ملی اظهار نظر کند اما از مجری قانون بابت انجام وظیفهاش انتقام بگیرد.
جان نثاری در پایان صحبتهای خود ابراز داشت: ۹ ماه به پایان مجلس مانده که امید داریم با اصلاح جمعیتی حوزههای انتخابیه، تجمیع حوزههای انتخابیه کوچک و تناسبی کردن انتخابات مجلس به سمت فراگیری مجلس حرکت کنید.
جبران کسری بودجه به کجا رسید؟
زهرا سعیدی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا(س) نیز در این نشست با بیان اینکه همه میدانیم اقتصاد ایران ثبات ندارد، گفت: رهبری نیز در این باره صحبت کردهاند که نشان دهنده اهمیت بحث اقتصادی است. ما شاهد تلاشهای مجلس برای تثبیت اقتصاد هستیم و میدانیم کارهایی انجام شده است اما نکاتی دارد؛ جبران کسری بودجه در مجلس یازدهم به کجا رسیده و تا چه میزان وابسته به منابع نفتی است و برای قاچاق گندم چه کردهاید؟
وی در ادامه با بیان اینکه رقم منابع مالی آزاد شده از کشورهایی مانند کره جنوبی مشخص است اما معلوم نیست به کجا تخصیص مییابد، اظهار داشت: آیا مردم این حجم از پول را لمس میکند؟ تقاضا داریم قوانین مالیاتی را عادلانه کرده و فرارهای مالیاتی را اصلاح کنید. قانون مالیات بر خانههای لوکس خوب است اما باید به اندازه ارزش آن خانه باشد. میزان مالیاتی که در نظر گرفته شده برای صاحب یک خانه لوکس در یک منطقه بالای شهر مبلغ چندانی نیست.
سعیدی ادامه داد: یک چالش حوزه فرهنگی این است که بعد از اجرای لایحه حجاب قرار است چه اتفاقی بیفتد و نمایندگان چقدر تلاش کردهاند که دستگاهها را در این حوزه درگیر کنند. صداوسیما باید در این حوزه متحول شود که برای این تحول کمیسیون فرهنگی باید اقدام میکرد.
این نماینده تشکلهای دانشجویی اضافه کرد: تقاضا داریم فضای مجازی کشور ضابطهمند شود به خصوص برای سلبریتیهایی که به راحتی نقض قانون میکنند و این برخورد قانونی باید برای آنها سختی داشته باشد. همچنین سلبریتیها که با درآمد قابل توجه در رفاه قرار دارند چرا باید مشمول معافیت مالیاتی شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه شفافیت یکی از وعدههای رئیس مجلس و نمایندگان بود، ابراز داشت: این سامانه آمار مهم را دیر پخش کرده و آن هم اختیاری است. سامانه اختیاری چه تفاوتی با انتشار این آمار به صورت داوطلبانه در فضای مجازی دارد. ضمن اینکه در خصوص نمایندگان منفعل مجلس چه تدبیری دارید؟
سعیدی در ادامه با ارائه درخواستی برای شفافیت در دو حوزه ماجرای سلاحورزی و اسناد رد صلاحیت و حمایت رئیس مجلس از وی، عنوان کرد: گاهی همبستگی دولت و مجلس آنطور که باید نیست. بر چه مبنایی مجلس وزارت کشور را تحت فشار گذاشت که در نهایت منجر به عزل معاون سیاسی وزارت کشور شد؟
مجلس به دنبال قوانینی در جهت سیاستهای کلان نظام و منافع کشور باشد
امیرحسین کمانکش دبیر انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در ادامه این جلسه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی دارای دو شأن قانونگذاری و نظارت است و مجلسی انقلابی است که تمام همت خود را برای حفظ این دو شأن بگذارد، گفت: با این حال شاهد رفتارهایی هستیم که به آن لطمه میزند و شما بهعنوان رئیس مجلس موظف به اصلاح آن هستید تا صفت انقلابی لکهدار نشود.
وی همچنین با بیان اینکه رهبری در کنار مدال انقلابی که به مجلس دادند، نقدهایی را هم به آن وارد دانستند، افزود: ایشان انقلابی بودن را به صورت کامل در سال ۱۳۹۵ تبیین کردهاند. برخی رفتارها در حوزه قانونگذاری غلط است و شما باید به دنبال تصویب قوانینی باشید که در جهت سیاستهای کلی نظام و منافع کشور باشد که در این صورت باید همت بر تصویب آن داشته باشید و نباید به خاطر از دست دادن سرمایه اجتماعی و رأی نیاوردن در دورههای بعدی از آن پا پس بکشید.
کمانکش همچنین با انتقاد از عدم مشخص بودن روند پرداختن به برخی طرحها و لوایح، عنوان کرد: اگر این روند شفاف شود، سرمایه اجتماعی زیاد میشود. طرح صیانت و لایحه حجاب برای مردم مهم است اما در زمانی که مردم دنبال رسیدن به پاسخ پرسشهای خود بودند آنها را به تو در توی اصل ۸۵ بردید. همچنین موضوع رسیدگی به اصلاح صندوقهای بازنشستگی کشور به سرعت کنار رفت.
این نماینده تشکلهای دانشجویی در ادامه با بیان اینکه امروز در عصر ارتباطات هستیم و خلافگویی به مردم اثری ندارد، اظهار داشت: در چند روز گذشته به شکل واضحی مشخص شد شما در جریان عزل معاون سیاسی وزارت کشور نقش اصلی را داشتید و حتی طرح استیضاح وزیر در شب حمله تروریستی در شیراز را کلید زدید و به دنبال ضربه نهایی بودید که این فرصت حمله شد به خاطر ابلاغ یک نامه درست به استانداران بود.
وی اضافه کرد: نکته عجیب اینکه شما بعد از حضور در مجلس در حال دادن وعدههای اجرایی هستید که به نظر میرسد قرار است برای رسیدن به ردای ریاست جمهوری باشد اما به جای دخالت در کار دولت باید به قانونگذاری و نظارت بپردازید تا این موضوع به ذهن متبادر نشود که دنبال رسیدن به رئیس جمهوری هستید.
کمانکش در پایان صحبت های خود تصریح کرد: اخبار سیاستورزیهای ناثوابی به گوش مردم میرسد که روحیه جهادی و مبارز شما را زیر سوال برده است اما نباید همه چیز را فدای اهداف شخصی کرد. صادق بودن با ملتی که چند ماه دیگر توقع حضور پای صندوق رأی را از آنها دارید ضروری است.
مجلس قوانین خوبی داشت که اجرا نشد
امینه جعفرزادگان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مرکزی مشهد در ادامه این نشست، با بیان اینکه در طول مدتی که از عمر مجلس گذشته شاهد تصویب برخی قوانین در حوزه مالیاتی، بورس، مالیات بر خانههای خالی، رفع موانع تولیدات کشاورزی بودیم که برخی نابسامانیها در این حوزه و اختلافات میان وزارت صمت و کشاورزی را برطرف کرد، گفت: طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی در مجلس گذشته به نتیجه نمیرسید اما در این مجلس با هدف مدیریت جریان پولی و بانکی در صحن مجلس تصویب شد که اهدافی دارد.
وی ادامه داد: مجلس در کنار نقاط قوت خود در قانونگذاری در حوزه نظارت نیز طرحهای خوبی داشت اما در نهایت به خوبی اجرا نشد که نمونه آن طرح جهش تولید مسکن بود که آن نیز اهدافی را دنبال میکرد اما متأسفانه با اهمال وزارت راه و نبود نظارت کافی شاهد تأثیر آن در زندگی مردم نبودیم که ذهنیت مردم را دچار شبهه کرده و تصور میشود افراد صرفا از قبال آن به دنبال لیست بستن برای انتخابات هستند.
جعفرزادگان در ادامه با بیان اینکه مجلس در دوره قبل خود در شخص آقای لاریجانی تعریف میشد اما امروز به گونه دیگر است، عنوان کرد: سوال اینجاست که ما به سمت مجلس آقای قالیباف حرکت میکنیم که در وزارت کشور دخالت کرده است؟ طرحی در حوزه دارو به مجلس آمد که ماهها قبل از رسیدگی، مشکلات آن توسط نخبگان و جنبش های دانشجویی گوشزد شده بود اما توجهی نشد و در تقارنی عجیب، وزارت بهداشت قول و وعده ایجاد دانشگاههای پزشکی در استانها را داد تا این موضوع دیده نشود.
این نماینده تشکلهای دانشجویی شرق کشور در ادامه با تأکید بر اینکه وضعیت دارو و درمان باید به گونهای باشد که مردم از قبال آن بهرهمند شده و کادر درمان نیز راضی باشند، اظهار داشت: نباید با کاهش تعرفههای پزشکی و درمان باعث سختی برای کادر درمان و مهاجرت آنها شد. مجلس باید وزیر بهداشت را درباره نسبت این وزارتخانه با بیمهها بازخواست کند. این ساختار بههیچ عنوان با ساختارهای نظام اسلامی همخوانی ندارد.
وی همچنین با انتقاد از اینکه سونامی کهنسالی در دعواهای سیاسی در نظر گرفته نمیشود در حالی که نیاز به درمان و بیمه را بیشتر میکند، بیان داشت: با توجه به آمار موجود، نرخ زادآوری ۱.۷ و حتی کمتر است لذا باید برای افزایش جمعیت، فرهنگ آن را مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر مجلس باید تسهیلاتی برای ازدواج و فرزندآوری در نظر بگیرد که فقط در حد قانون نبوده و اجرا شود.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد در ادامه درباره مشکلات این دانشگاه عنوان کرد: خصومت با این سازمان و از بین بردن حریت و غارت اراضی آن مسأله امروز نیست. این دانشگاه آمده که باری از روی دوش مردم بردارد البته که بینقص نیست اما توانسته بستری را برای تحصیل و آموزش قشر کم درآمد ایجاد کند. به خطر افتادن موجودیت و حیات پیام نور جز ایجاد تنش میان دانشجویان و بلاتکلیفی عایدی ندارد از این رو خواستاریم دست کم آمایش دانشگاههای پیام نور را به خود این دانشگاه واگذار کنید.
متن لایحه عفاف و حجاب حاکی از شتاب زدگی و بیبرنامگی تدوین کنندگان آن است
محسن احمدلو دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین به عنوان آخرین سخنران از دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه این روزها بازار نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در محافل گرم است که سه جریان اصلی درباره آن نظر میدهند، عنوان کرد: نخست جریان لیبرال و مخالفان حجاب و مخالفان قانون در این حوزه، دوم جریانی که با این لایحه برای حجاب مخالف هستند و سوم هم جریانی است که به بخشی از لایحه نقد داشته و به دنبال اصلاح آن هستند که ما از آنهاییم.
وی در ادامه با بیان اینکه عدم شفافیت در اهداف لایحه مشهود بوده و در هیچ یک از قسمتهای لایحه به اهداف آن اشاره نشده است، یادآور شد: علیرغم تعریف وظایف برای دستگاههای مختلف هنوز اهداف آن مشخص نیست همچنین متن لایحه حاکی از شتابزدگی و بیبرنامگی تدوین کنندگان آن است ضمن اینکه این لایحه خلاف سیاستهای کلی بوده و از سوی دیگر ابهام دارد.
احمدلو با اشاره به اینکه این لایحه از حیث شکلی و اجرا به گونهای است که قانون آن اجرا نخواهد شد، گفت: ورود حاکمیت به موضوع حجاب میان مردم با چالشهایی روبهرو است که در اجرا نیز ادامه خواهد داشت و طیف عظیمی از مردم با آن مخالفت میکنند که به رسانهها باز میگردد که متأثر از خوراک رسانهای است از این رو باید در کنار اقدام قانونی، اقناع رسانهای را در نظر گرفت که در این لایحه به آن توجه نشده است.
این نماینده تشکلهای دانشجویی با انتقاد از اینکه این لایحه قرار است به جای صحن علنی در کمیسیون بررسی شود که خود بدعتی برای یک طرح حساس است که نیاز به شفافسازی در رسیدگی دارد، عنوان کرد: تنها در بحثهای ضروری است که برخی لوایح و طرحها در کمیسیون بررسی میشوند و شامل این طرح حساس نمیشود. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی چه کاری ضروریتر از رسیدگی به لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب دارد.
وی افزود: در ماههای اخیر وزارت کشور بنا بر وظیفه انتخاباتی خود بخشنامهای را به استانداران ابلاغ کرد که به مذاق نمایندگان خوش نیامد اما در کمال تعجب، برخی نمایندگان مواضعی قابل تأسف گرفتند که این سوال را برای دانشجویان به وجود میآورد که آیا مجلس در وظایف دولت، وزارت کشور و اجرا نیز دخالت میکند. این خطا فاحش و مصداق بارز دخالت نمایندگان در کار دولت بود.
احمدلو در ادامه با اشاره به بیانیهای که معاون سیاسی وزیر کشور بعد از عزل منتشر کرد، گفت: در این بیانیه آمده که اصرار شما باعث عزل وی شده است. شما با وجود اصلاح بخشنامه و نهی رهبری در تحت فشار قرار دادن دولت چرا چنین کاری کردهاید. به نظر میرسد نقش نظارتی مجلس دچار اختلال شده است. نمایندهای برای دریافت پست ریاست دیوان محاسبات دچار نقص مدرک بود اما به آنجا رفت و اکنون به وزارت راه رفته است.
دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین در پایان خاطرنشان کرد: سال کاری آخر نمایندگان، سال حساسی است و نگاه ها به آنها است لذا شما باید بدون توجه به انتخاب شدن در اسفند امسال به کارها و اقدامات خود بپردازید.
پاسخ رئیس مجلس به مطالبات و دغدغههای دانشجویان
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای در پاسخ سوالات و مباحث مطرح شده با بیان اینکه در طول مدتی که توفیق خدمت در مجلس را داشتم تلاش کردم با گروهها و اقشار مختلف نشستهایی داشته باشم که از جمله آن دانشجویان هستند و با اشاره به شرایط گذشته و امروز کشور، گفت: براساس نگاه راهبردی، زمانی که کار و سختیها فشار میآورد باید گذشته خود را مرور کنیم که هم برای افق آینده و هم برای شناخت نقاط قوت و ضعف بنا به شرایط مفید است؛ لذا داشتن نگاهی جامع میتواند مؤثر باشد.
انقلاب اسلامی زمانی به پیروزی رسید که دنیا در دو قطبی مطلق شرق و غرب بود
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه انقلاب با حضور امام(ره) دقیقاً زمانی به پیروزی رسید و اسلام سیاسی زمانی پایه گذاری شد که دین در عزلت بود، یادآور شد: دنیا در دو قطبی شرق و غرب قرار داشت و قدرتی جز این دو نبود که انقلاب اسلامی در این زمان علیرغم همه توصیهها و هشدارها به امام(ره) برای عدم ادامه این راه، پیروز شد. بعد از آن بود که فشار و سختیها همچون غائلههای کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و سایر اتفاقات برای جداسازی مناطق مختلف از کشور رخ داد و ترورهایی صورت گرفت که ۱۷ هزار نفر از شهروندان بیگناه کشورمان طی آن به شهادت رسیدند.
وی افزود: در جریان انفجار هفتم تیر، مجلس شورای اسلامی از اکثریت افتاد و روز قبل آن شاهد ترور حضرت آقا در مسجد ابوذر تهران بودیم و یک ماه بعد از آن نیز نخست وزیر و رئیس جمهور یعنی شهید باهنر و شهید رجایی ترور شدند و همه اینها درحالی بود که کشور درگیر جنگ تحمیلی نیز بود، اما انقلاب باز هم مسیر خود را طی کرد و به امروز رسید.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با اشاره به وضعیت جبهه مقاومت عنوان کرد: از سال ۱۹۴۶ که شورای امنیت، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت، اتفاقاتی در کشورهای اسلامی افتاد و شاهد جنگ اعراب بودیم اما اسرائیلی که امروز بیش از صد کلاهک هستهای را با حمایت آمریکاییها به دست آورده است، در مقابل جبهه مقاومت ناتوان شده است. امروز جبهه مقاومت در لبنان و سوریه و در داخل کرانه باختری و غزه و مردم آنها اعم از شیعه و سنی در برابر اشغالگران ایستادگی کرده و مبارزه میکنند. ضعف رژیم صهیونیستی تا جایی است که هرگاه اقدام نظامی صورت میدهد در نهایت مصر و بقیه کشورها را باید برای آتش بس واسطه کند که همه اینها عظمت، قدرتمندی و عزت انقلاب و جمهوری اسلامی را نشان میدهد که هژمونی آمریکا را زیر سوال میبرد.
علیرغم مشکلات موجود در کشور، توان و ظرفیت قابل توجهی نیز داریم
قالیباف در ادامه با بیان اینکه درست است که امروز در حوزه بودجه و گاز ناترازی داریم که ضعف و اشکال ما است، گفت: اما علیرغم این مشکلات باید به ظرفیت و توان زیرساختهای کشور نیز نگریست. در حوزه صنعت نفت و گاز جزو کشورهای شناخته شده و مؤثر در دنیا هستیم که این موضوع در حوزه هوافضا نیز صدق میکند.
اشکالات کشور به دلیل ضعف در باورها و نظام مدیریتی است
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اشکالات کشور که به دلیلی نظام مدیریتی است، عنوان کرد: دو سال پیش در سالگرد شهید طهرانی مقدم که به ستاد نیروی هوافضا رفته بودم گفتم اینجا در شمال اتوبان تهران-کرج صنعت هوافضا است و در جنوب اتوبان صنعت خودروی کشور است که میان آنها تنها یک اتوبان قرار دارد.
وی ادامه داد: در قسمت بالای اتوبان فرزندان همین سرزمین اعم از دانشجو و پژوهشگران جوان هستند که حتی نظامی هم نیستند و بخشی از آنها از حوزه صنعت و بخش خصوصی هستند، توانستهاند این پیشرفت را برای کشور رقم بزنند که امروز موشکهایی در سطوح مختلف زمین به زمین، زمین به هوا، زمین به دریا و غیره را داشته باشیم اما در پایین اتوبان هنوز نمیتوانیم یک گیربکس برای خودروهای خود تولید کنیم و گاهی برای تهیه پمپ برف پاک کن ماشین ماندهایم؛ این به دلیل آن است که آنهایی که در بالای اتوبان هستند به سنتهای الهی ایمان و باور دارند، از عِدّه و عُدّه خود استفاده کرده و از اختلاف پرهیز میکنند و شامل «من حیث لا یحتسب» و در نهایت و پیروز میشوند.
نقش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه هوافضا بیش از صنعتگران این حوزه است
قالیباف در ادامه با اشاره به دوران فرماندهی هوافضا، عنوان کرد: نقشی که دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه هوافضا داشتند بیش از پژوهشگران و صنعتگران این حوزه بود لذا اگر صنعت ما در حوزه خودرو مشکل دارد به دلیل اشکالات مدیریتی است.
وی همچنین با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس از فاصله عزل بنی صدر تا شکست حصر آبادان که مدت زیادی نبود، فرهنگ جبهه تغییر کرد، عنوان کرد: بعد از این اتفاق، همان سیستم که در دوره بنی صدر ناتوان بود، توانست با باور به سنتهای الهی در ۵ مهر ۱۳۶۰ حصر آبادان را بشکند و ۳ ماه بعد بُستان و بعد حمیدیه آزاد شد. عید سال ۱۳۶۱ با عملیات فتح المبین پیروزی دیگری داشتیم، در اردیبهشت ماه نیز عملیات بیت المقدس را داشتیم و در سوم خرداد و در کمتر از یک ماه بعد از آن بود که خرمشهر آزاد شد، در حالی که امکانات کمی داشتیم.
با صرفهجویی و هدر ندادن روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت، درآمدی بیش از درآمد امروز کشور کسب خواهیم کرد
رئیس مجلس در ادامه با انتقاد از اینکه امروز در حال هدر دادن روزانه ۳.۵ میلیون بشکه نفت هستیم، عنوان کرد: این هدر دادن به معنای این است که نفت را بد میسوزانیم؛ بخشی از آن به فلرها میرود و بخشی به چاهها تزریق می شود. ما بیش از ۳ برابر استاندارد دنیا مصرف میکنیم در حالی که میتوانیم در زمانی کمتر از ۵ سال این ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز را صرفه جویی کرده و بد مصرف نکنیم که به ازای بشکه ای ۸۰ دلار، حدود ۱۰۲ میلیارد دلار در سال صرفه جویی میشود که بیش از درآمد کل امروز ماست.
توضیحات رئیس مجلس درباره ماجرای معاون وزیر کشور
رئیس نهاد قانونگذاری در ادامه به پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی اعضای دفتر تحکیم وحدت پرداخت و گفت: سوالی درباره انتصابات و موضوع معاون سیاسی وزیر کشور شد. من به عنوان یک مدیر بر این باورم که یک مسئول نباید تحت فشار، مسئول دیگری را جابجا کند. زمانی که قرار بود به عنوان شهردار انتخاب شوم، به من گفته شد شرط اینکه به تو رأی بدهیم تا شهردار شوی این است که با ما مشورت کرده و بعد از مشورت عزل و نصب را انجام دهی که من نیز گفتم مشورت شرط عقل است که قطعاً آن را انجام می دهم اما بعد از آن، با تصمیم شما کسی را در شهرداری عزل و نصب نمیکنم که اگر این انتظار را دارید به من رأی ندهید چرا که یک تکلیف بر گردن من است.
وی در ادامه این حق را برای احمد وحیدی وزیر کشور نیز قائل شد و گفت: نباید هیچ عزل و نصبی تحت فشار صورت گرفته و مسئولی تحت فشار قرار گیرد که اگر به این شیوه بپذیرد اشکال بر او وارد است. گاهی وزیری به من میگوید که برای عزل و نصبی به من فشار میآورند که میگویم اگر کارش درست است بایستد؛ میگوید اگر انجام ندهم استیضاح میشوم پاسخ من این است که بگذار استیضاح کنند و حتی از این طریق از کابینه بروی اما نپذیر و اگر پذیرفتی معلوم میشود مدیر انقلاب نیستی و برای کار نیامدهای و صرفاً قصد داری همه را راضی نگهداری که پایان آن اینگونه میشود.
تصمیم وزیر کشور برای جابجایی معاون سیاسی، پیش از مباحث پیش آمده درباره بخشنامه به استانداران بود
قالیباف در ادامه با بیان اینکه آقای وحیدی نیز همین روحیه را دارد و قطعا در این موضوعات اخلاقیتر است، عنوان کرد: کسانی که در رسانه این حرفها را می زنند از اساس کذب میگویند. تصمیم وزیر کشور بر جابهجایی معاون سیاسی پیش از بحث پیش آمده درباره این بخشنامه بود و من در این مورد در صحن مجلس صحبت کردم لذا خواهش میکنم شما به جز مطالب فضای مجازی، مطالب دیگر را هم بخوانید. اگر مطلبی که در بخشنامه آمده بود قانونی بود چرا وزیر آن را لغو کرد؟ خود آقای وحیدی به من گفت که از چنین بخشنامهای مطلع نبوده و زمانی که از آن مطلع شده، درباره آن اقدام کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفاً چند رسانه این فضا را ایجاد کردند در حالی که این بخشنامه غیرقانونی بود، اظهار داشت: این بخشنامه به گونهای نوشته شده بود که گویی طول مسئولیت نمایندگی مجلس به جای ۴ سال، ۳ سال است در حالی که نمایندگان تا ۷ خرداد ۱۴۰۳ نماینده هستند. در این بخشنامه گفته شده بود که استانداران و فرمانداران متوجه باشند که اگر کسی از تهران به استان آمد، چه رئیس کمیسیون، چه نماینده و غیره به دلیل برگزاری انتخابات حق همراهی ندارید و باید اجازه بگیرید. این بخشنامه خلاف قانون بوده و دقیقاً دخالت معاون سیاسی در انتخابات بود که روشن است خطاست.
موضوع اقدام معاون سیاسی تنها یک دلیل از ۱۴ بند و دلایل طرح استیضاح وزیر کشور بود
وی افزود: استیضاح تنها به همین دلیل نبود و ۱۴ بند داشت و وزیر کشور با حضور در کمیسیون باید به ۱۴ موضوع پاسخ میداد اما یک جریان خاص سیاسی اینگونه مطلب را نشر داد. معتقدم اگر حداقل انصاف را به خرج میدادند نباید در شرایط امروز کشور چنین اختلاف افکنی میکردند که همین رفتارها است که باعث میشود علیرغم ظرفیتهایی که امروز وجود دارد، شاهد این وضعیت در کشور باشیم؛ به جای ایجاد هم افزایی، ۴۵ روز وقت کشور را بر سر چنین موضوعات سیاسی تلف شده که از اساس کذب است.
قالیباف با بیان اینکه از دانشجویان و بهخصوص دانشجویانی که حقوق خواندهاند انتظار دارم خارج از جنجالهای رسانهای، بهموضوعات در شرایط منطقی بنگرند، عنوان کرد: این مطالب در حالی بیان شده که در مجلس محکوم به این هستم که آقای قالیباف از وزیر کشور دفاع کرده تا دوست ۴۰ سالهاش استیضاح نشود؛ لذا دو سوم مجلس من را مدافع وزیر کشور میدانند و این درحالی است که در نقطه مقابل، امروز شما میگویید من تلاش برای جابجایی معاون سیاسی داشتهام.
قالیباف با بیان اینکه مدیریت در مجلس کار سختی بوده و مشابه هیچ کجای دیگر نیست، یادآور شد: من نیز به عنوان نماینده یک رأی دارم و در مجلس نمایندهای از دیگری نمایندهتر نیست. من صرفاً سخنگوی سایر نمایندگان هستم و قدمی از آیین نامه عبور نمیکنم.
وی با اشاره به علت به طول انجامیدن استیضاح وزیر کشور عنوان کرد: همانطور که اشاره کردم، موضوع معاون سیاسی تنها یکی از موضوعات استیضاح وزیر کشور بود که آقای وحیدی گفت اگر به من فرصت دهید ظرف یکی دوهفته او را جابجا میکنم. نمایندگان حرفشان این بود که ما به جز این موضوع محورهای دیگری هم برای استیضاح داریم و هنوز موضوع آن کاملاً منتفی نشده است و این انتقاد از سوی نمایندگان به من وارد شد که چرا در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سهشنبه ای که از صحن علنی گذشت، طرح استیضاح وزیر کشور اعلام وصول نشد.
هر کجا کار بر زمین ماند، محکم و بیسروصدا آن را پیگیری کردهایم
رئیس مجلس ضمن رد دخالت در عزل و نصب ها ادامه داد: البته اگر جایی کار بر زمین مانده باشد و پیش نرفته باشد، محکم آن را بدون سر و صدا پیگیری کردهام. طی این ۳ سال تنها یک وزیر را استیضاح کردهایم، چون ما با منطق، نظارت و پیگیری پیش میرویم. دیدهایم که دولت پیش از تصمیم مجلس به استیضاح به نتیجهای که ما رسیدهایم میرسد و وزیر را جابهجا میکند.
نتیجه دامن زدن آگاهانه به اختلافات، ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی است
قالیباف افزود: با خدای خود عهد بستهام اکنون که مجموعه قوه قضائیه، دولت و مجلس در جبهه انقلاب قرار داریم، باید بدون اختلاف به کارهای مهم امروز بپردازیم. برخی آگاهانه به اختلافات دامن میزنند که نتیجه آن ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی میشود. ما باید با همدلی و هم افزایی تلاش کنیم تا مشکلات اقتصادی را در جنگ ترکیبی حل کنیم و به دنبال موضوعات اختلاف برانگیز نرویم لذا بهعنوان خدمتگزار از دانشجوی انقلابی این را میخواهم تا با دقت به موضوعات بنگرند.
وی در ادامه با اشاره موضوعی که در حوزه اصلاح قانون انتخابات مطرح شد، گفت: من خود را مدیر اجرایی در میدان میدانم و امروز نمایندگان مجلس در دسترسترین مسئول برای مردم هستند و میدانم که مراجعه مردم به نمایندگان بیش از مسئولان شهرشان است. نمایندهای که به مجلس میآید صرفاً نماینده حوزه انتخابیه نیست بلکه نماینده یک کشور است اما در واقع اینگونه نیست چرا که در حال حل مشکلاتی نظیر راهها، دارو، دام، کشاورزی و سایر مطالبات مردم در منطقه خود است.
تناسبی شدن انتخابات به افزایش مشارکت و واقعی شدن رقابتها کمک میکرد
قالیباف در ادامه با بیان اینکه بخشی از مشکلات قطعاً در حوزه قانونگذاری وجود دارد، اظهار داشت: ما تناسبی شدن انتخابات را در دستور کار داشتیم اما مجمع تشخیص درباره این بند از طرح اصلاح قانون انتخابات ملاحظاتی داشت؛ البته آن را رد یا تأیید نکرد اما ما به دلیل نزدیک شدن به ایام انتخابات این بند را حذف کردیم تا بقیه طرح به تصویب برسد و در جریان برگزاری انتخابات فعلی اجرا شود که این اتفاق افتاد. با این حال این موضوع به حق است که باید قانون انتخابات اصلاح شود و باید انتخابات اکثریتی و تناسبی را توأم با هم پیش ببریم و این موضوع حداقل در شهرهای بزرگ باید اجرا شود تا مشارکت افزایش یافته و رقابت نیز واقعیتر شود و اینگونه نباشد که تهران تنها دو لیست داشته باشد و یکی از این لیستها رأی بیاورد بلکه باید تعداد لیستها افزایش یافته و کاندیداهای مستقل نیز امکان کسب رأی داشته باشند.
رئیس قوه مقننه درباره موضوع طرح شفافیت نیز گفت: تنها طرحی بود که به عنوان نفر اول آن را امضا کردم و آن نیز طرح شفافیت بود. در حال حاضر آرای نمایندگان براساس قانون، غیرعلنی است و اگر قرار شود علنی باشد باید قانون آییننامه داخلی مجلس اصلاح شود.
طرح شفافیت در مجلس تصویب شد و در مجمع تشخیص ماند
وی افزود: در نهایت پس از تدوین طرح شفافیت قوای سه گانه و سایر نهادها، فقط یک بند آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده و آن این است که گفتهایم موضوعات اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان که در مجمع بررسی میشود نیز باید شفاف شود اما در این زمینه هنوز مجمع اعلام نظر نکرده است و در آنجا مانده است.
قالیباف ادامه داد: از این رو چون به خاطر یک بند نمیتوانستیم بقیه قانون را نیز ابلاغ کنیم، تصمیم گرفتیم هر نمایندهای که مایل بود رأی خود را به صورت شفاف اعلام کند این امکان برای او فراهم باشد و بسترهای آن را نیز در مجلس فراهم آوردیم از این رو مجلس شورای اسلامی در این خصوص اهمال یا رودربایستی نکرده است.
دولت میتواند از محل ردیفهای دیگر مطالبه گندمکاران را بپردازد
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ کسری نداشته ایم، یادآور شد: ما تلاش کردیم برای دولت منابع واقعی دیده و منابعی نتراشیم که نتواند آنها را تحقق دهد و به کسری بخورد. اصلاح ساختار بودجه یکی از کارهای جدی است که آن را دنبال میکنیم. همچنین همواره اقدامات نظارتی و ستادی در مجلس داشتیم که یکی از اقدامات مجلس یازدهم در این حوزه این بود که با استفاده از اختیاری که ماده ۱۰۷ قانون آیین نامه داخلی برای اداره جلسات علنی به رئیس مجلس میداد، ۷۰ دقیقه از وقت مجلس در روزهای سه شنبه را به اقدامات نظارتی و حل مشکلات مردم اختصاص دهیم.
وی در ادامه با اشاره به رسیدگی به موضوع عملکرد دولت در خصوص بودجه ۱۴۰۲ به عنوان یک موضوع نظارتی، گفت: امروز اجرای این قانون دچار اشکال شده البته زمانی که آقای منظور به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شد این قانون به تصویب رسیده و معتقد بود علت اینکه پرداختیهای گندم صورت نمیگیرد این است که رقمی که مجلس برای این موضوع در تبصره ۱۴ قانون بودجه به تصویب رسانده، رقم پایینی بود که ما به او گفتیم دولت در لایحه خود ۶۵۹ همت برای تبصره ۱۴ اختصاص داده بود و مجلس شورای اسلامی هم همین ۶۵۹ همت را برای شما تصویب کرد.
رئیس قوه مقننه در همین زمینه افزود: همچنین دولت برای گندم نیز ۶۰ همت پیش بینی کرد که همانجا به دولت در این خصوص گفتیم که به مباحث کشاورزان نیز توجه شود و برای قیمتگذاری در حوزه کشاورزی، کشاورزان را نیز در شورای تصمیمگیری قیمت آوردهایم تا قیمتها به درستی بسته شود. معتقد بودیم گندمکار باید درباره قیمت گندم مطلع باشد تا بداند این محصول را بکارند یا خیر. از طرفی میدانستیم قطعاً میزان کاشت گندم بالا میرود و دولت ناچار است اعتبار بیشتری برای این حوزه در نظر بگیرد و البته دولت میتواند از ردیفهای دیگر برای این موضوع استفاده کند.
لایحه حمایت از عفاف و حجاب به عنوان موضوعی فرهنگی، هویتی، سیاسی و حقوقی نباید صرفاً با دید جرمانگاری بررسی شود
قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب، عنوان کرد: فارغ از بحث خلاء قانونی، کمبود قانون و یا تعلل در اجرای قانون، در نهایت تصمیم بر این شد که قانون دیگری پیشبینی و خلاءهای موجود برطرف شود از این رو لایحهای از سوی قوهقضائیه با ۹ ماده تدوین شد به دولت رفت که در دولت تعداد مادههای آن به ۱۵ ماده رسید و با درخواست قید دو فوریت به مجلس آمد که ما با بررسی آن، دیدیم که نمیتواند مشکلات امروز را حل کند چرا که در مسئله حجاب، آخرین مرحله باید جرم انگاری و برخورد قضایی باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجاب یک موضوع دینی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، هویتی، دینی، شرعی، سیاسی و قانونی است، گفت: نمیتوان از این موضوعات عبور کرد و لایحهای نوشت که صرفا جنبه جرمانگاری داشته باشد و در نهایت مجلس به این نتیجه رسید که دو فوریت آن را تصویب نکند و این لایحه یک فوریتی شد تا فرصت بیشتری برای بررسی و تدوین یک لایحه جامع با استفاده از دیدگاه صاحبنظران این حوزه وجود داشته باشد.
وی افزود: حال گروهی در فضای مجازی مدام میگویند که محمدباقر قالیباف نسبت به مسائل شرعی و دینی کم اهمیت است و به دو فوریت موضوع به این مهمی رأی نداد در حالی که این موضوع بسیار مهم است و نمیتوان آن را با ۲ فوریت ظرف ۷۲ ساعت بررسی و تصویب کرد.
وی اضافه کرد: مرکز پژوهشهای مجلس از شهریور ماه سال گذشته این موضوع را در دستور کار خود داشت و مرکز تحقیقات اسلامی قم، حوزه علمیه قم، مشهد، دانشگاهها و مراکز مختلف کار عمیق تحقیقاتی روی این موضوع انجام دادند و شخصاً در جلساتی با اقشار مختلف حضور داشتم و بحثها را شنیدم اما برخی میگویند لایحه را طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی میکنند که کسی نفهمد چه چیزی تصویب میشود اما این حرف خلاف واقع است.
قالیباف در ادامع با بیان اینکه در طول عمر مجلس از بعد از انقلاب تنها یک موضوع در پارلمان مجازی، جمع سپاری شد و آن لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب است، یادآور شد: در کنار آن، در این خصوص در جلسات حضوری نیز نظرات اقشار مختلف را با حضور بنده دریافت کردیم و خروجی نهایی را در اختیار کارشناسان قانوننویسی قرار دادیم تا همه ۷۰ ماده آن را که شامل مسائل فرهنگی و وظایف دستگاهها بود، بررسی کنند. پس از بارگذاری متن در سامانه قانون گذاری مجلس بیش از هزار و ۵۰۰ پیشنهاد روی آن گذاشته شد، در حالی که سایر طرحها نهایتا ۵۰۰ پیشنهاد دارند. اکنون آیا این طرح به صورت مخفیانه رسیدگی شد؟
رئیس قوه مقننه در ادامه در توضیح علت تصویب رسیدگی به این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، عنوان کرد: در جلسه دیگری در فراکسیون بحث کردیم و گفتیم در حال حاضر در زمان بررسی لایحه برنامه هفتم قرار داریم و قطعاً رسیدگی به لایحه حمایت از عفاف و حجاب با ۷۰ ماده زمان زیادی میبرد.
وی افزود: اکنون لایحه برنامه هفتم در حال رسیدگی است و زمانی که تمام شود اول آبان لایحه بودجه میآید و هیچ فرصتی برای رسیدگی به لایحه حمایت از عفاف و حجاب نخواهیم داشت از این رو برای اینکه لایحه مهم عفاف و حجاب به تصویب برسد و اینطور تصور نشود که در جریان بررسی لوایح برنامه و بودجه به این لایحه بیتوجهی شود، بررسی لایحه عفاف و حجاب را به صورت اصل ۸۵ تصویب کردیم تا کمیسیونهای مربوطه اعم از فرهنگی، اجتماعی و امور داخلی کشور با محوریت کمیسیون قضایی آن را به همراه پیشنهادات نمایندگان بررسی کند.
نشست مشترک رییس مجلس و تجّار ویتنام با اتاق بازرگانی از یک سال پیش برنامهریزی شده بود
قالیباف همچنین با اشاره به موضوعاتی که در خصوص آقای سلاحورزی در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: من او را تا کنون ندیدهام و تنها اسم و عکس وی را همزمان با مباحث مطرح شده در رسانهها مشاهده کردهام. بخش حقوقی اتاق بازرگانی معتقد است که نهادهای نظارتی کار خود را به درستی انجام نداده و در این زمینه اشتباهی رخ داده است. بر اساس قانون، نهادهای نظارتی برای عزل و نصبها در دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، یک ماه فرصت دارند تا پاسخ خود را اعلام کنند و چنانچه طی این مدت پاسخی داده نشود، آن دستگاه میتواند کار خود را انجام دهد. اما این فرصت یک ماهه برای اتاق بازرگانی که بخش خصوصی محسوب می شود تنها ۱۰ روز است. لذا دستگاههای نظارتی از زمان آغاز استعلام اتاق، ۱۰ روز فرصت اعلام نظر داشتند اما طی ۲۰ روز اعلام نظر کردند که اتاق بازرگانی نیز به علت عدم دریافت پاسخ، انتخابات خود را برگزار کرد.
وی اظهار داشت: بعد از فراز و نشیبهای سیاسی پیش آمده، استعلام منفی اعلام شده از جهت قانونی مؤثر نبوده و طبق قانون هیأت نظارت شامل سه وزیر، رییس سازمان استاندارد و رئیس اتاق و نیز هیأت رئیسه اتاق بازرگانی میتوانند انتخابات را باطل اعلام کنند، اما آنها این کار را نکردند.
قالیباف در ادامه با اشاره به همزمانی این موضوع با سفر رئیس مجلس ویتنام به ایران که بیش از یک سال پیش برنامهریزی شده بود، اظهار کرد: رئیس مجلس ویتنام در جریان سفر به ایران، حدود ۵۰ تاجر را نیز با خود همراه داشت و سفارت آنها نیز به دنبال برگزاری نشست تخصصی با اتاق بازرگانی به همراه کمیسیونهای اقتصادی و صنایع مجلس بود و این نشست همزمان با موضوعات پیش آمده درباره اتاق بازرگانی شد. در نهایت این نشست نیز برگزار شد و نتیجه این شد که برخی گفتند قالیباف از سلاحورزی حمایت کرده، اسپانسر بوده و قدرتنمایی کرده و دو رئیس کمیسیون مجلس را به اتاق فرستاده تا به یک فرد غیرقانونی رسمیت بدهد، درحالی که آن نشست یک نشست دوجانبه اقتصادی میان ایران و ویتنام بود و همه این حرفها که مطرح شده است کذب و اتهام زنی است.
وی افزود: خدا افرادی که این موضوعات را میدانند اما اطلاعات غلط به جوانان و دانشجویان پاک، مخلص، متدین و دلسوز ما میدهند را هدایت کند. این رفتارها در نهایت باعث میشود وضع ما به گونهای شود که شرایط اختلافی بروز پیدا کند از این رو باید درباره سخنان خود تحقیق کنیم.
مجلس برای اجرای قوانین به دولت کمک میکند تا مردم آسیب نبینند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوعات حوزه بانکی، مسکن و جهش تولید آن عنوان کرد: ما توانستیم در آغاز سال چهارم مجلس یازدهم به ۸۲ درصد برنامهای که در ورود به مجلس تنظیم کردهبودیم، عمل کنیم و این همان نقشه راهی است که حضرت آقا فرمودند مجلس داشته و به آن عمل کرده است.
قالیباف عنوان کرد: گفته میشود قانونهایی ایم که تأثیری در سفره مردم نداشته است اما واقعیت این است که ما در حوزه قانونگذاری کار خود را کردهایم و اجرا برعهده دولت است اما معتقدم باید کمک کنیم و در کنار دولت باشیم تا قانون اجرا و مشکلات حل شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با اشاره به مشکل دارو که در کشور وجود دارد، اظهار کرد: بیش از همه وزرا، وزیر بهداشت را به مجلس فراخواندهایم تا مشکلات این حوزه حل شود و اتفاقا در نشستی که با موکبداران اربعین داشتیم گفته شد که سال گذشته تنها در تهیه ۴ قلم دارو برای استفاده در جریان سفر اربعین مشکل داشتهاند اما امروز برای تهیه حدود ۷۰ قلم دارو با مشکل مواجه هستند که این اشکال وارد است و باید پیگیری کنیم.
تحول در کشور نیازمند پای کار آمدن جوانان است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً در فرصتهایی که لازم باشد و در بازههای زمانی مختلف و در محیط دانشگاه، مجلس و یا غیره در خدمت شما خواهیم بود چرا که باور داریم جوانان باید پای کار بیایند تا در شرایط امروز کشور، تحولی را رقم بزنیم.
/انتهای پیام