آیا قوه قضائیه به آسیب‌های اجتماعی مناطق شوش و هرندی ورود جدی می‌کند؟

در خاطرم هست زمستان دوسال قبل وقتی به دعوت سپیده علیزاده، مدیر موسسه نور سپید هدایت به پارک شوش رفتم، با همراهی یکی از کارکنان گرمخانه بانوان در کوچه پس کوچه‌های هرندی به راه افتادم تا از نزدیک شاهد آسیب‌هایی باشم که سال‌ها از طریق رسانه‌ها و فعالان اجتماعی شنیده بودم.

۱۴۰۲/۰۴/۳۱ - ۰۸:۵۴
۱۴۰۲/۰۴/۳۱ - ۰۹:۲۹
 0
آیا قوه قضائیه به آسیب‌های اجتماعی مناطق شوش و هرندی ورود جدی می‌کند؟
محله‌ی هرندی

ملت بیدار آنلاین| شقایق مهاجری - خردادماه ۱۴۰۱ بود که خبر از بازدید معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از مناطق شوش و هرندی در رسانه‌ها منتشر شد.

هر چند در سنوات گذشته هم مسئولانی از قوه قضائیه از این مناطق بازدید کرده بودند ولی با توجه به عدم تحقق وعده‌های مسئولان به شهروندان این منطقه، امیدی برای کاهش آسیب‌ها و ارتقای امنیت ساکنین این مناطق دیده نمی‌شد.


اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، این اولین بازدید رسمی یک مقام قوه قضائیه پس از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه است.

در خاطرم هست زمستان دوسال قبل وقتی به دعوت سپیده علیزاده، مدیر موسسه نور سپید هدایت به پارک شوش رفتم، با همراهی یکی از کارکنان گرمخانه بانوان در کوچه پس کوچه‌های هرندی به راه افتادم تا از نزدیک شاهد آسیب‌هایی باشم که سال‌ها از طریق رسانه‌ها و فعالان اجتماعی شنیده بودم.

تصاویری که در ذهنم ثبت شد، بازی کودکان معصوم در کوچه‌های آغشته به آسیب بود. یکطرف استعمال مواد مخدر توسط معتادان و یکطرف بازی کودکان که احتمالا سرپرستانی معتاد هم دارند، برایم تعجب برانگیز بود که چگونه منطقه‌ای با فاصله نه چندان زیاد از پردیس حکومتی این چنین قانون نقض و آسیب‌های اجتماعی نمایان است.


کمی جلوتر و در عمق کوچه‌ها خرید و فروش آزادانه و بی قید وشرط مواد مخدر از هر تصویری که مشاهده کردم عجیب‌تر بود.

زنی که همراهم بود و روزگاری خود درگیر اعتیاد بود و با کمک نور سپید هدایت به زندگی بازگشته بود گفنت: از دیدن این صحنه‌ها تعجب نکن. این مسئله در این منطقه کاملا عادی است و کوچه‌های اینجا در بین معتادان و کسانی که مواد مخدر خرید و فروش می‌کنند به اسامی خاصی معروف است؛ مثلا کوچه حشیش فروش‌ها، کوچه شیشه فروش‌ها و ....

در این بازدید نا خوشایند وقتی هوا رو به تاریکی می‌رفت به پیشنهاد مدیر گرمخانه به پارک شوش بازگشتیم که اینبار با جمعیتی از زنان با گروه‌های سنی متفاوت مواجه شدم که روی چمن‌های پارک نشسته بودند و با انواع وسایل مشغول استعمال مواد مخدر بودند. درست در پشت دیوار گرمخانه!

اما وجود چنین مناطقی که ساکنان آبرومند و مسلمان در آن ساکن هستند در شان کشور اسلامی و شهیدپرور همچون ایران نیست و مسئولان کشور باید برای ریشه‌کن کردن هر آسیبی از این مناطق در سراسر کشور برنامه‌ریزی کرده و اقدامات عملیاتی انجام دهند.

اما حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به همراه تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران این نوید را می‌دهد که قوه قضائیه با عزمی راسخ و مصمم برای و کاهش آسیب‌های این مناطق و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان گام مهمی برداشته است.

همچنان که اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به این موضوع خبر داد و گفت: می‌توانیم با کمک همه دستگاه‌ها اقداماتی را در منطقه ۱۲ آغاز کنیم و بعد با الگوبرداری از نتایج به دیگر مناطق بپردازیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اطلس اجتماعی تهیه‌شده توسط شورای شهر در گذشته بیان کرد: در این اطلس بنا بر این بوده که سهم هر منطقه از آسیب‌ها مشخص و با اولویت‌بندی بر اساس نیاز هر منطقه، اعتبارات لازم به مناطق برای پیشگیری و کنترل آسیب‌ها داده شود‌ که این می‌توانست به تهیه بانک اطلاعاتی دقیق و ایجاد رقابت سالم بین مناطق برای کاهش آسیب‌ها منجر گردد.

وی دغدغه قوای سه‌گانه برای کمک به حل آسیب‌های اجتماعی در محلات کم‌برخوردار منطقه ۱۲ را فرصت غنیمتی برشمرد و بیان کرد: در سایه وحدت قوا ان‌شاالله بتوان کار جدی‌تری نمود؛ هم‌اکنون مقرر شده شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که مسئولیت آن به عهده رئیس محترم قوه قضائیه است، تقسیم کار ملی برای دستگاه‌ها به صورت فصلی،‌ طراحی و ابلاغ کند که بعد از تأیید سران سه قوه لازم‌الاجراست و در حکم قانون است؛ در نتیجه آن، در معلول‌های شناسایی‌شده، تقسیم کار صورت می‌گیرد و سهم هر دستگاه مشخص و گام‌به‌گام گزارش اقدامات ارائه می‌شود؛ چراکه نمی‌توان همه بار را روی یک بخش مثل شهرداری انداخت.

این سخنان نشان می‌دهد منظقه ۱۲ شهر تهران برای مسئولان قوه قضائیه به یک دغدغه جدی تبدیل شده و باید منتظر نتایچ مثبت آن بود. /انتهای پیام

گروه تولید و بازنشر محتوا 3 تولید و بازنشر محتوای دیگر رسانه‌ها