مالک شریعتی: در برنامه هفتم توسعه و مبحث انرژی بیشتر از ۹۰ درصد از انتظارات و وعده‌های ما محقق شده است.

دومین نشست از سلسله نشست‌های دانشجویی طلوع با حضور مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی عملکرد مجلس در حوزه انرژی برگزار گردید.

مالک شریعتی: در برنامه هفتم توسعه و مبحث انرژی بیشتر از ۹۰ درصد از انتظارات و وعده‌های ما محقق شده است.
مالک شریعتی، نشست‌های دانشجویی طلوع

به گزارش ملت بیدار، این جلسه که به صورت پرسش‌وپاسخ برگزار گردید مالک شریعتی به سوالات و ابهامات دانشجویان در موضوعات مختلف انرژی در حوزه تقنین پاسخ داد.

نماینده تهران با اشاره به نگاه ویژه مجلس یازدهم به تقویت زنجیره ارزش پایین دستی نفت و گاز که یکی از جدی‌ترین مطالبات رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بوده است افزود در سال اول مجلس با پیگیری و نظارت کمیسیون انرژی و همکاری دولت برنامه‌ای تدوین گردید که به امضاء تفاهم نامه پترو پالایشگاه شهید سلیمانی، مروارید مکران و... منتج شد.

وی افزود تعرفه گذاری افزایش پلکانی گاز و برق گام دیگر مجلس یازدهم برای عادلانه کردن یارانه‌های بخش انرژی بود که اجرایی گردید.

شریعتی اضافه کرد در برنامه‌ی هفتم توسعه اقداماتی برنامه‌ریزی شده است که در ادوار مختلف مجلس به آرزو تبدیل شده بود؛ به عنوان مثال اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت در سهم چهارده‌ونیم درصد غیر شفاف درآمدی، شکست انحصار شرکت ملی نفت در مباحث پیمانکاری، اقدامات جدی در ذخیره سازی گاز طبیعی، جمع‌آوری گازهای فلر، میترینگ و از همه‌ مهمتر علاوه بر برنامه‌های افزایش میزان تولید این برنامه به مدیریت مصرف توجه‌ ویژه‌ای خواهد داشت. که پیش از این در کشور مدیریت مصرف متولی مشخصی نداشت و دستگاه‌های متولی امر بیشتر به تولید تمرکز داشتند. و با اجرایی برنامه هفتم علاوه برمشخص شدن متولی مستقیم ردیف‌های بودجه‌ای مناسبی برای بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف پیش‌بینی شده است.

مالک شریعتی در پاسخ به سوالی در مورد بنزین گفت در مسئله‌ی بنزین باید بپذیریم که در شرایط فعلی و با گزارش‌ها در حداقلی‌ترین میزان اعلامی روزانه پنج میلیون لیتر بنزین وارد می‌کنیم و یارانه پنهان این میزان واردات با توزیع عدالت‌محور صورت نمی‌گیرد. و همچنان این یارانه به خودروها تعلق می‌گیرد به عبارتی هر خانواده یا فردی که خودروی بیشتری دارد یارانه‌ی بیشتری دریافت می‌کند؛ طبق آمار بیشتر از چهل‌وپنج درصد از خانواده‌ای کشور خودرو ندارند که عمدتاً از دهک‌های کم‌درآمد جامعه هستند ولی این خانوارها از تنش‌های افزایش قیمت بنزین بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. راهکارهای متنوع و مختلفی برای اختصاص یارانه بنزین به افراد یعنی کدهای ملی ارائه شده که همچنان مغفول مانده است./ انتهای پیام