راه‌آهن زاهدان- خاش در آستانه افتتاح/ خط آهن سال آینده به چابهار می‌رسد

معاون شرکت ساخت با اشاره به پروژه احداث خط آهن زاهدان- چابهار به طول ۶۴۰ کیلومتر، گفت: بخش زاهدان تا خاش این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر : 50074
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 9:51
راه‌آهن زاهدان- خاش در آستانه افتتاح/ خط آهن سال آینده به چابهار می‌رسد

ملت بیدار آنلاین –

عباس خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به احداث پروژه ریلی چابهار – زاهدان، اظهارداشت: این ابرپروژه ریلی به طول ۶۴۰ کیلومتر در حال احداث است و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی افزود: بخش زاهدان تا خاش این پروژه به طول ۱۵۴ کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

* تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به پروژه تزریق شده است

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که تاکنون از محل صندوق توسعه ملی چه میزان اعتبار به این پروژه تزریق شده است، گفت: کل اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه ملی ۳۰۰ میلیون یورو که تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شده و ما آن را هزینه کرده‌ایم و برای ۵۰ میلیون یوروی دیگر در حال اخذ مجوز آن هستیم.

* برای رسیدن خط آهن به چابهار ۲۵۰ میلیون دلار دیگر نیاز داریم

خطیبی در پاسخ به این سوال که برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان چه میزان اعتبار مورد نیاز است، اظهارداشت: در حال حاضر پیشرفت پروژه ۶۰ درصد است و تلقی ما این است که با این ۳۰۰ میلیون یورو به پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه می‌رسیم و برای اتمام پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان حدود ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است.

* می‌توانیم پروژه را تا پایان سال آینده به اتمام برسانیم

وی ادامه داد: این مهم طرح موضوع و گزارش‌های آن هم ارسال شده است. اگر این ۲۵۰ میلیون یوروی مورد نیاز تامین شود می‌توانیم کل پروژه را تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسانیم.

مطالعه کنید  چکیده گزارش ۳۰۰صفحه‌ای مجلس از فساد در فولاد مبارکه

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اگر مشکلی از نظر منابع به‌وجود نیاید، قطعات دیگر این خط ریلی هم‌‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام خواهد رسید و در ابتدای سال ۱۴۰۳ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

خطیبی با تاکید بر اینکه هدف‌‌گذاری ما برای سال آینده اتمام پروژه راه آهن چابهار- زاهدان است، تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم فاصله چابهار تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت تامین اعتبار، ۴۰۶ کیلومتر دیگر این پروژه تا پایان سال آینده یا ابتدای ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش فارس، در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۶۸ کیلومتر مسیر ریلی در حال بهره‌برداری، ۳ هزار و ۲۷۶ کیلومتر پروژه در دست اجرا و ۶۳۱۲ کیلومتر هم دست در مطالعه است. از ۳۲۷۶ کیلومتر پروژه دست دست اجرا ۵۶۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۵ درصد هستند که ۱۵۴ کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط می‌شود.

توسعه حمل و نقل عمومی برون‌شهری همواره یکی از اهداف برنامه‌های توسعه بوده است در این راستا در کشورمان در دوران پس از انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود ۳ برابر شده است؛ اما همچنان حدود ۹۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن باقی مانده که ضرورت دارد به سرعت و در سال‌های آینده ساخته شود.

متوسط ساخت سالانه راه‌آهن در کشور ما حدود ۲۰۰ کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژه‌های ریلی ۴۵ تا ۵۰ سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت به‌میزان قابل توجهی تقویت شود.

مطالعه کنید  کاهش 973 واحدی شاخص بورس تهران

یکی از پیشنهاد تامین مالی پروژه‌های ریلی از محل تهاتر نفت است که به‌تازگی این پیشنهاد مورد توجه مسئولان دولتی هم قرار گرفته است. تامین پایدار اعتبار، مهم‌ترین حلقه مفقوده برای توسعه خطوط ریلی است که در صورت مشخص کردن اعتبارات مورد نیاز به‌سرعت امکان اتمام پروژه‌های ریلی در طول یک دوره ۱۰ ساله فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

 


برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x